Monday, December 10, 2012

Windows 8



Saya kalau nak bercerita soal computer ni memang bukan orangnya. Tapi sekadar nak berkongsi sedikit pengalaman yang ada menggunakan Windows 8. Di awalnya, promoter kat kedai cakap Windows 8 ni tak stabil macam Windows 7. Dia kurang menggalakkan saya beli Windows 8. Tapi, sebab dah survey sebelum beli, hati memang dah yakin untuk dapatkan Windows 8. Jadi tak kisalah tak stabil ke, tak user friendly ke, janji I dah suka. Dalam otak ni fikir, kalau memang sangat tak stabil, tukar je lah ke Windows 7 walaupun pirated
.Vaio Duo Touch Screen

Ikutkan hati, memang nak angkat Vaio Duo ni. Tapi harga mencecah 4k. Lari budget. Yang ini memang best sebab touch-screen. Orang kata kalau nak guna Windows 8, berbaloi-baloi angkat yang touch-screen. Jadi saya pun memilih untuk beli Vaio S Series. Dia windows 8 tapi bukan touch screen. Nak yang touch screen dengan harga yang lebih kurang, ambil Vaio T Series. Walaupun dia touch screen dan harga lebih sama dengan yang saya beli, tapi saya rasa spec dia kurang. Sebab tu saya tak ambil T Series. 

.Vaio S Series Windows 8

Guna windows 8 ni memang tak sama dengan apa yang kita belajar sejak zaman sekolah. Dia tak ada button start. Gila tak ada button start?? Saya rasa sepanjang guna memang feeling macam guna smartphone. Display dia lebih menarik sebab warna-warni. Korang boleh tekan ke simbol applications untuk ke start screen. Memang pening nak close sebab tak ada button close. Haha. Terkial-kial masa baru guna. 

.Putih itu suci

Saya nak story pasal aplikasi dia memang tak berapa pandai. Korang kena beli sendiri baru tau. Tapi dia memang agak merumitkan masa baru nak guna. Banyak aplikasi tersembunyi. Cuma saya berpendapat, saya lebih senang guna mac book. Mac lebih user friendly berbanding windows 8. Pendapat saya okey. Ini sekadar perkongsian dari budak yang tak tahu menahu tentang komputer. 

K dah. 


2 comments:

Nurul Lyana Kz said...

dulu yana nk beli jugak voio ni. suka design dia cntik.. wrna pun mnarik..tp sbb abh yg nk blikan lptop baru, so beli lptop hp. apa2 pun bersyukur sbb ada lptop baru ;)

psl wndows 8 tu yana pun xtau.. hehe.. ;)

Unknown said...

huhu... vaio mmg hubby akak suke. kalau akk, ikut je lah hehe