Monday, July 1, 2013

Ragam Penyampai Radio


Pernah tak terjadi kat pembaca semua, tukar channel radio berulang kali? Kadang-kadang rasa pelik, perlu ke penyampai radio ni buat lawak sepanjang masa?. Secara jujur, saya paling tak berkenan dengan cara penyampaian Raja Azura aka Kak Engku dan Salleh Yaacob. Kalau mereka bercakap seolah-olah semua benda tu mesti kena diselitkan dengan lawak. Sampai kadang nampak sangat tak ikhlas nak gelak, sendiri rasa lawak tu bodoh. Dan saya seperti merasakan yang Abby Fana cuba untuk gelak walaupun sesetengah perkara tak perlu di lawak bodohkan. Erm. Bahasa. 

Kalau tengok Abby Fana sendiri, ada beberapa topik yang dia akan cuba selitkan humor, dan ada yang dia akan cakap seperti biasa tanpa perlu humor dan tak terlalu serius. Gayanya santai dan tak membingitkan telinga. Sebab Kak Engku macam berebut-rebut dan bercakap plus dengan melawak bodoh. Sungguh annoying di telinga saya. Bukan tak boleh nak melawak, tapi kenalah berkesesuaian. 


Kalau Faizal Ismail pula, saya kurang suka sebab kadang-kadang rasa gelagat dia tak sesuai untuk lelaki seperti dia. Usia yang dah tak sesuai kot nak buat2 manja dan inesen? Sorry pada peminat beliau.

Untuk Ikim.Fm, dj untuk segmen Alam Ria Kanak-Kanak. Tak silap namanya kak Ati? or Kak Yati?. Something like that lah. Tak sure nama dia sebab tiap kali dengar suara dia mesti nak tukar channel lain. Kenapa? Sebab seorang muslimah macam tak sesuai nak bersuara manja-manja. Memang kadang-kala kita akan cuba berintonasi manja bila melayan ragam kanak-kanak. Tapi, bila yang mendengarnya 1 dunia, termasuk lelaki ajnabi jadi saya kurang setuju. Kalau penyampai tu bersuara sederhana tanpa perlu dimanjakan, ianya tetap sesuai untuk perbualan dengan kanak-kanak. Sebab, bila suami sendiri pun tegur kenapa DJ ni manja sangat suaranya?.  Okey, suami of course lelaki.

Penyampai radio yang saya rasa humble dan sederhana memang ada ramai terutama dalam IKIM.FM. Tapi Penyampai dari Suria.Fm saya sukakan Linda Onn dan Halim Othman. Tak perlu melawak sepanjang masa, dan tak perlu buat suara gedik manja. Ada waktu mereka selitkan dengan lawak, ada waktu serius, ada waktu mereka santai. Telinga pun tak rasa bingit. Kalau nak kata sebab telinga bingit, mana-mana radio pun suka pasang lagu membingikan telinga. Baik dengar IKIM.FM yang tenang je kan?. Tapi masalahnya ikim banyak sangat segmen tajaan yang mempromosikan produk. Tu yang saya paling bosan. 

Okey, sekadar berkongsi pandangan.




No comments: