Friday, September 26, 2014

Kawan sefikrah VS berbeza fikrah

Sefikrah = sepemikiran. 
Tidak sefikrah = berbeza pandangan / fahaman

Dalam entry ini, fikrah yang ingin saya kongsikan bukan sefikrah memilih pakaian, atau sefikrah pada makanan mahupun sefikrah minat Neelofa! Haha. Tapi, kisah saya bersama sahabat yang sefikrah dalam berpolitik. Setiap kali saya keluar beraktiviti dengan sahabat samaada sefikrah mahupun tidak, memang akan terasa jurang perbezaannya. Terutama sekali, yang memang ketara adalah ketika waktu makan. Moh kita check apa bezanya tu :

Makan di warung / restoran dengan kawan sefikrah

Lepas makan, bila kita nak bayar tau-tau je sahabat kita dah bayarkan. Padahal kita baru terfikir nak beanja kawan makan. Tapi tak sempat kita belanja, mereka akan belanja dulu. Hebatnya bila bersahabat kerana Allah. Sama-sama hidup berusrah, tanpa sedar kita percaya lebih banyak kita bagi InsyaAllah lebih banyak Allah akan ganti. Walaupun sampai 10 orang makan, biasanya tak jadi masalah untuk sahabat belanja kita. So, janganlah rasa kedekut sangat ya sahabat ;p

Makan di warung/ restoran dengan kawan yang berbeza fikrah

Perasaan pelik selalu berlaku bila kawan kita bayar duit makanan dulu. Sebelum dia bangun bayar, memang kita dah niat nak bayarkan sekali. Tapi disebabkan dia habis makan dulu, so dia pun bayar. Dan memang akan rasa mcm pelik bila dia cuma bayar untuk diri sendiri je. Hihihi... Mungkin sebab dah terbiasa makan dengan kawan jemaah, ada je yang akan belanja. 

Kesimpulannya 


Bukan nak minta di belanja setiap kali keluar makan dengan kawan. Tapi, just nak semua sedar ukhwah juga boleh jadi bertambah erat bila kita belanja kawan kita walaupun cuma bayarkan duit minum dia yang tak sampai rm2 tu. Secara tak langsung, kita dapat didik mereka untuk sama-sama bersedekah. Buktinya, sejak faham akan perbezaan ini saya akan cepat makan dan cepat bayarkan sekali untuk mereka. Lama-lama mereka pun terikut-ikut untuk belanja kawan bila makan. Mula-mula saya bayarkan mereka pelik, tapi lama-lama mereka pun jadi seronok untuk sama-sama belanja kawan. 

InsyaAllah, kalau tak mampu belanja semua sahabat, kita hulurlah berapa yang ada walau sedikit. Kerana bila kita ada niat dan usaha, InsyaAllah semua dipermudahkan dan rezeki kita akan dimewahkan Allah. 

So dah tau kan cara nak bersedekah dengan sahabat @ ahli keluarga sendiri? Jom bersedekah =)



No comments: