Tuesday, September 23, 2014

Kepentingan tisu dan pantyliner untuk perempuan

Korang yang perempuan ni, kalau keluar beraktiviti luar rumah ada pakai pantyliner tak? Saya just nak share masalah yang saya sebagai perempuan hadapi setiap kali keluar dari rumah. Sebagai seorang perempuan, rasa-rasa pengalaman kita sama je kot?. Bila kita keluar rumah, sebagai contoh kita nak travel ke mana-mana yang ambil masa lebih dari 5 jam. Of course kita akan stop kat mana-mana untuk buang air kecil kan? Jadi, bila dah kencing, pakai semula seluar dalam, maka basahlah seluar dalam tu. Paling ditakuti kalau ada air kencing yang terpercik sekali. Betul tak? Kot-kot air wadi pun keluar sekali masa tu. Lepas tu, korang pun tanpa buka seluar dalam, terus berwudhu dan solat. Agak-agak sah tak solat seseorang kalau dia bawa najis bersamanya? Kalau kat rumah okey lagi, boleh korang tukar seluar lain untuk kebersihan. Kalau luar rumah?.

Jadi, sebaiknya gunalah pantyliner. So kat seluar dalam tak melekat sebarang najis atau kekotoran. Dan lepas basuh kemaluan, gunakan tisu dan lap sekeliling kemaluan yang basah. Tanggalkan pantyliner, dan salin yang baru. InsyaAllah seluar dalam kita bersih dari najis. Kalau kat rumah, pastikan juga kita lap kemaluan dengan tisu. Sebaiknya buka seluar dalam masa nak solat. Sebab tu, penting untuk perempuan bawa tisu dan pantyliner tiap kali nak keluar ke mana-mana. 

Ini sedikit perkongsian berkaitan cara mencuci kemaluan yang sebenar :-

Kaum lelaki:
Selepas membuang air kecil, disunatkan berdehem dua atau tiga kali supaya air kencing betul betul sudah habis keluar. Lepas itu urutlah kemaluan dari pangkal ke hujung beberapa kali sehingga tiada lagi air kencing yang berada dalam saluran. Kemudian basuhlah dengan air sebersihnya.

Kaum wanita pula:
Apabila membasuh kemaluannya, pastikan dicucikan bahagian dalam dengan menjolok sedikit dengan jari dan dipusing-pusingkan semasa dilalukan air bersih. Bukan dengan hanya menyimbahkan air semata-mata. Jika dengan melalukan air sahaja ia tidak membersihkan bahagian dalam kemaluan wanita yang berbibir-bibir itu.

Ini sedikit perkongsian dari saya. Jika ada teguran, kesilapan atau perkongsian bolehlah drop komen di bawah ya. 

Terima kasih kerana sudi membaca :)

No comments: