Thursday, January 31, 2013

Persoalan Tentang Pembantu Rumah / Bibik


Tinggal serumah

Memang Jabatan Agama Islam tak tangkap eh? Pelik tau. Kadang tengok  majikan lelaki boleh duduk berdua je dengan maid. Tak kisahlah walau maid tu tua. Hukum, mereka tetap berkhalwat (berdua-duaan). Apakah memang dihukumkan duduk berdua dengan maid tak jadi masalah atau fitnah? Maid tua lingkungan umur 40-6- tahun. Pastu majikan ada anak lelaki umur akil baligh. Kalau majikan keluar bekerja, tinggal anak bujang berdua dengan maid, tapi macam tak jadi hal. Ikutkan still berkhalwat kan? Lagi-lagi kalau anak bujang tu dah usia dewasa.Kalau tengok dalam drama, memang normal mereka tinggal berdua. Memang jadi tanda tanya sepanjang menonton. Realiti pun macam tu jugak dan memang tak salah disisi undang-undang?

Tidak menutup aurat

Saya tak pernah jumpa maid yang menutup aurat di dalam rumah majikan. Maybe ada. Tapi saya belum pernah jumpa. Sedih lah, kadang tengok majikan jaga agamanya. Solat, aurat, pergaulan, makannya. Tapi biarkan je maid tak pakai tudung?

Semoga, jika satu hari nanti saya pun ada pembantu rumah, saya harap sangat saya dan suami dapat menjalankan tanggungjawab kami sebaiknya. Minta mereka menjaga auratnya, solatnya, menjaga Imannya. Kalau terlebih kaya, buatkan rumah/bilik khas di luar rumah kami. Dia hanya perlu berada di dalam rumah ketika saya ada bersama / anak perempuan ada bersama.

Memang nampak kerja payah. Tapi kalau kita biasakan, InsyaAllah semuanya akan jadi mudah. Nak buat benda baik memang nampak payah. Tapi kalau dah buat, baru kita nampak kebaikannya.

Sekadar perkongsian.

No comments: