Wednesday, March 20, 2013

.Nanti Allah balas.



Saya manusia biasa. Yang ada ketika marah menguasai diri. Saya bukan seorang yang penyabar. Berdepan dengan orang dewasa, mungkin saya penyabar. Tapi dengan kanak-kanak, saya cepat melenting. Kadang saya terfikir, mungkin saya banyak dosa dengan murid. Sebab tu sampai sekarang belum dikurniakan zuriat. Tapi kawan kata marah saya pada mereka kerana sayang. Saya marah bila perlu. Dan saya akan membelai mereka bila waktunya. Dan saya nampak murid-murid manja dengan saya walaupun saya garang.

Ada satu waktu yang saya hampir hilang kawalan. Bila ajar mengaji di rumah pelajaran yang sama sebulan, dua bulan tapi masih lagi salah. Sampai satu tahap marah saya membuak-buak. Marah yang tak terluah. Hanya dalam hati. Tapi dengan kata-kata yang saya rasa agak keras.

" Ya Allah, belajar benda yang sama sebulan tetap jugak salah. Apa masalah dia ni. Kenapa lambat pick up".

Luahan hati. Tapi, jauh disudut hati ada rasa bersalah. Dah memang dia lembam, kenalah faham dan sabar. Kau marah-marah dia, kau tak kan dapat. Jangan marah melampau, doakan dia lama-lama dapat. Nanti Allah balas. Dapat anak macam ni. Kau nak?

Nauzubillah. Astaghfirullah. Sabar. Sabar. Sabar. InsyaAllah bila sabar, lama-lama dia akan dapat. Cikgu minta maaf marah kamu. Semoga kamu terang hati dan mudah menerima ilmu. Aameen.

No comments: