Friday, March 8, 2013

Saya fobia

Statement saya sangat mudah. -

" Saya ada benda nak bincang. Saya minta maaf. Saya harap apa yang saya nak sebut ni, Puan tak ambil hati. Saya bimbangkan *****. Setiap kali mula class, dia akn ke tandas. Dalam 1 masa, 2-3 kali ke tandas. Dia macam tu ke dekat rumah? Bila dia asyik ke tandas, kerja dia banyak tak siap. Bila saya ajar dia tak nak jawab. Angguk tak, geleng pun tak. Saya harap Puan dapat sama-sama nasihatkan dia dan cuba bantu mana yang boleh."

Mungkin. Bagi orang yang bercakap sebagai guru kata-kata tu tak menjadi satu isu. Tapi, siapa sangka bila ibu-bapa pelajar tu rasa guru terlalu direct cerita kelemahan pelajar. Ayat bertapis macam mana yang diharapkan? Kalau tak bagi tahu masalah mereka, ibu bapa tak akan tahu. Kalau mereka gagal, guru akan dipersalahkan.

Bila isu ini sampai ke pihat atasan, saya rasa sedih. Niat saya nak kami sama-sama bantu anak mereka. Tapi, ianya disalah erti. Dan kadang-kadang saya terkilan dengan sikap ibu bapa yang tidak boleh menerima teguran. Ini sebagai pengajaran agar saya lebih berhati-hati. Tapi perkara macam ni buat saya takut nak cerita masalah pelajar pada parents. Bila ada parents yang tanya prestasi anak mereka, saya jadi was-was untuk bercerita. Ahh~ tension.

No comments: