Thursday, April 10, 2014

Ambil mudah urusan perniagaan.


Rasulullah SAW pernah bersabda dalam satu hadis bermaksud: “9/10 rezeki itu adalah datang daripada perniagaan.” (Hadis riwayat Tirmizi).

Hadis di atas menggalakkan ramai umat islam untuk menceburkan diri dalam bidang perniagaan. Melalui perniagaan, keperluan dan kehendak individu dapat di selesaikan. Ramai yang berniaga dengan pendirian ingin mengikut apa yang Rasulullah ungkapkan. Tapi berapa ramai yang betul-betul berniaga mengikut cara Rasulullah?. Kebanyakan peniaga berniaga tanpa mengetahui halal-haram dalam perniagaan. 

Saya terdetik untuk mengulas tentang isu ini sebaik terbaca tentang isu tudung Fareeda. Saya tidak pernah tahu kalau-kalau tudung Fareeda merupakan tudung no 1 di Malaysia dan menjadi rebutan banyak pihak. Tetapi apabila isu berkaitan rampas merampas, menciplak, dan bermacam isu berkaitan tudung ini, saya terlintas untuk memberi sedikit pandangan. 

Lupakan pada isu tudung ini tidak memenuhi syarak dalam menutup aurat. Ini antara peniaga dengan peniaga. Bukan pandangan pembeli. Mungkin ramai yang marah kerana rampasan tudung ciplak, persoalannya apa hukum menciplak perniagaan orang lain? Menciplak itu samadengan mencuri. Adakah Rasulullah membenarkan perniaga mencuri perniagaan orang lain apatah lagi sesama muslim? 

Yang pelik, ramai pula marah pada pihak Fareeda. Pelik, udakah umat islam di Malaysia menggalakkan pencurian? Yang peliknya ramai persoalkan isu tudung tersebut pendek. Kalau rasa pendek jangan beli. Bila tak beli, pihak Fareeda akan mula membuat design-design untuk tudung labuh sesuai dengan permintaan. 

Just my 2 cent. Tak berminat celoteh banyak sebab tak reti nak susun ayat. 

Kesimpulannya, peniaga-peniaga di luar sana, belajar tentang halal-haram dalam perniagaan sebelum menceburkan diri dalam dunia perniagaan. 

No comments: