Sunday, April 27, 2014

Bila dikunjungi kawan lama.


Pernah tak, kawan yang lama atau jarang nak tegur kita, tanya khabar kita tiba-tiba hubungi kita dengan begitu ramah mesra. Mesti pernah kan?. Macam saya, memang jenis jarang nak tanya khabar kawan yang kurang rapat. Bff saya sendiri pun saya cuma contact dalam setahun adalah 5-6 kali. Itu kira dalam 1 tahun. Ini kan pula kawan yang bukan bff. Walaupun 5-6 kali setahun, tapi kami tetap bestfriend. Faham, kalau kita sayang kawan kita tak semestinya kena selalu sms ke, whatsapp atau call. 

Kalau kawan yang rapat hari-hari jumpa, atau sebulan sekali jumpa pun saya akan sms / whatsapp bila ada perkara-perkara tertentu. Kalau kawan lama macam kawan zaman belajar, zaman sekolah, kawan kerja, lagi lah tak tegur. Kecuali sampuk2 dalam status dorang dalam facebook atau instagram. 

Tu intro je. Sebenarnya nak cerita, tiba-tiba kawan masa sekolah PM kat facebook. Borak punya borak tanya khabar, katanya dah lama tak jumpa. So dia pun singgah rumah saya masa dia balik kampung baru-baru ni. Mestilah gembira sambut tetamu. Tapi yang paling tak best bila tiba-tiba keluarkan produk-produk dan ajakkita join bisnes MLM dia. Aduhhhh... 

Pada saya, nak berniaga tu biarlah ikhlas. Saya pun takpasti ikhlas ke tak bila buat macam tu. Tapi kalau ikhlas ziarah kawan, Alhamdulillah. Kalau niatnya lain?... Saya pun berniaga. Tapi saya direct promote produk. 








No comments: