Thursday, November 22, 2012

Kaedah Makan Buah Zuriat

Buah zuriat & serbuk debunga kurma

Ini buah zuriat. Buah yang boleh didapatkan samaada di Mekah mahupun Madinah. Buah ini merupakan salah satu usaha bagi mereka yang inginkan zuriat atau menambah zuriat. Bagi pasangan yang belum dikurniakan zuriat, mari sama-sama kita cuba makan buah ni. Ini antara usaha kita. 

Kalau kita google, kita boleh jumpa macam-macam kaedah untuk menggunakan buah zuriat ni. Saya juga ingin kongsikan kaedah yang diajar oleh penjual buah zuriat pada emak saya. 

Pertama

Belah kulit buah zuriat ini dengan parang / kapak. Kulit buah zuriat ni tersangatlah keras. Saya akan minta bantuan suami sebab memang tak larat. Sampai terpelanting dibuatnya sebab terlalu keras. 

Kedua 

Setelah berjaya dibelah, keluarkan isi buah zuriat tadi dan potong 4 ( isi buah zuriat macam isi kelapa). Isi buah zuriat ini hendaklah di goreng sekejap (kaedah orang lain suruh rebus. Tapi kaedah yang mak dan mak cik saya ajar suruh goreng)

Ketiga

Keluarkan isi buah zuriat yang telah di goreng kemudian tumbuk dengan lesung batu. Tumbuk ala kadar je. Kemudian bland isi buah zuriat ni bersama-sama dengan serbuk kopi. Kemudian simpan serbuk kopi yang telah bercampur dengan buah zuriat ke dalam bekas. 

Keempat

Amalkan meminum air kopi yang telah bersatu dengan buah zuriat ni bersama-sama pasangan anda. 

Serbuk debunga kurma juga sama seperti buah zuriat yang digunakan untuk mendapatkan zuriat. Amalkan memakan serbuk debunga ini beserta madu. 

Kulit buah zuriat boleh di rebus, kemudian di minum airnya hingga habis (ada yang cakap minum hingga 44 hari. Tapi saya tak pasti). Ataupun kulitnya boleh di gosok ke perut setiap hari.

Lakukan usaha di atas diiringi doa

رَبِّ هَبۡ لِىۡ مِنۡ لَّدُنۡكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً‌ ‌ ۚ اِنَّكَ سَمِيۡعُ الدُّعَآءِ‏  

Wahai Tuhanku, kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik, Sesungguhnya engkau sentiasa mendengar (menerima) doa

"Tiap-tiap penyakit itu ada penawarnya. Apabila menepati penawar penyakit tersebut, makan sembuhlah ia dengan izin Allah"

Pesanan saya, kita yakin ini usaha kita. Tapi janganlah kita beranggapan buah zuriat ini yang akan membuatkan kita mengandung. Buah ini adalah usaha dan keputusannya adalah atas izin Allah.

** nak buat usaha makan buat zuriat, tapi benda wajib yang Allah suruh buat, tak nak pulak buat. Kalau boleh biarlah ianya seiring. *pesanan untuk diri sendiri*


4 comments:

Mia Liana said...

bagus ini. thanks for sharing.... terima kasih ya sudi jadi follower mia yang ke 8668. ada buat entri kat blog mia. jemputlah singgah ya... ;)

Si Matatajam said...

First time tengok...Owh camni rupanya

Unknown said...

Assalamualaikum.

Kak Mia, terima kasih sudi jadi fpllower saya yg pertama.
Errr tak sangka pulak boleh jd follower bertuah.

Unknown said...

@Si Matatajam a'ah mcm ni lah. buah yg sama tp cara makan yg berbeza-beza.