Tuesday, November 27, 2012

Susah khusyuk bila berjemaah?


Kita semua sedar, dalam solat jika tidak khusyuk maka ibarat sia-sia perbuatan kita itu. Dan kita juga tau betapa besarnya pahala bagi mereka yang solat berjemaah. Apa perkaitan dua perkara ini? Kadang saya keliru. Keliru dengan perasaan sendiri. Saya nak berjemaah dalam solat, tapi bukan dengan semua Imam saya boleh sesuaikan diri. Nak khusyuk dalam solat, maka kita kena sedar dan faham akan maksud setiap apa yang kita baca. Kalimah-kalimah yang kita ucapkan. Bila kita faham maksud setiap kalimah itu, kita akan mengerti dan lebih menghayati apa yang sedang kita bualkan dengan Allah. 

Tapi, nak fahamkan setiap tu kalimah tu bukan hal yang mudah bagi saya. Saya belum hafal maksud di sebalik setiap bacaan dalam solat. Nak kejar sampai jadi faham, mungkin ambil masa yang lama. Jadi, antara satu cara saya cuba lakukan adalah khusyuk dalam bacaan dan perbuatan solat. Saya suka menghayati apa yang saya baca walau kadang-kala saya tidak faham setiap pengertiannya. 

Dan bila kita solat berjemaah, kadang-kadang bila dapat imam yang laju bacaannya buat saya rasa hilang khusyuk sebab nak kejar imam. Cuba berlapang dada, tapi nanti akan rasa marah sebab Imam baca laju. Sedangkan cuba nak kejar pahala berjemaah. Hai hati, kenapa macam ni? Sampai kadang tu rasa lebih baik solat sendiri daripada rasa tak puas hati dengan Imam. 

Keliru sungguh dengan perasaan sendiri. 

No comments: